Літературне читання

Літературне читання

Літературні ігри для формування поняття «ПЕРСОНАЖ ТВОРУ» («ГЕРОЙ»)



Учитель  Курганська Л. М.


  
Знайди героя
Дидактична мета: вчити відшукувати та запам’ятовувати головних дійових осіб твору.
Зміст. Учитель читає казку «Вовк і козлята» Наталі Забіли, а потім пропонує учням варіанти відповідей на запитання: «Хто є героями казки?». Діти обирають правильну відповідь з кількома пропонованими. Можна записати варіанти відповідей на дошці, а правильну відповідь показувати числовим сигналізатором.
Наприклад.
1.              Вовк коза.
2.              Вовк, коза, козеня.
3.              Вовк, коза, семеро козенят.
4.              Вовк, коза, семеро козенят, лисичка.

Хто перший
Дидактична мета: удосконалювати вміння учнів визначати головних героїв прочитаних казок.
Зміст. Учитель поділяє клас на дві чи три команди . Кожна команда визначає свого учасника. Виграє той, хто першим виконає завдання.
Наприклад: потрібно відшукати стежину, якою в казці котився Колобок.
Примітка: назву тварини слід писати друкованими літерами або наклеювати малюнки.

Кому надійшла ця телеграма?
Дидактична мета: перевірити вміння осмислено, вдумливо читати.
Зміст. учитель читає уривки творів, де висловлюються прохання до героїв, імена яких потрібно відгадати.
Виграє той, хто швидше назве правильно  твір та імя літературного героя.
Наприклад:
Несе мене Лиска
По каменю-мосту
На своєму хвосту
Порятуй мене!
(Прохання до Котика з української народної казки «Казка про Котика І Півника»)
Від кого надійшла ця телеграма?
Дидактична мета: перевірити вміння осмислено, вдумливо читати.
Зміст. Учитель читає уривки з творів. Учні мають пригадати, від чийого імені в них висловлюються прохання,  міркування, накази.
Наприклад: «Ковалю зроби мені велику булаву!»
(Котигорошко з однойменної казки.)

Чарівна торбина
Дидактична мета: розвивати вміння запам’ятовувати деталі сюжету, увагу до жанрових особливостей казки (казкові герої, чарівні предмети).
Зміст. Учитель або учень показує предмет, усі інші  відгадують, кому він належить,  і з якої казки цей герой.
Наприклад: у торбині булава, меч, скатертина, торбина, чоботи, капелюх, зелена борода тощо (або малюнки цех предметів).
Предмет віддають тому, хто дав правильну відповідь. Перемагає той, у кого до кінця гри буде найбільше предметів.
Казкова абетка
Дидактична мета: розвивати літературні здібності, систематизувати знання про казкових героїв.
Зміст. Діти мають пригадати казкових героїв і поставити їхні імена в алфавітному порядку.
Виграє той, хто швидше складе абетку.

Наприклад: Айболить, Барвінок, Вовк, Дюймовочка…


Літературні ігри для формування поняття  «ЖАНР»


Учитель  Курганська Л. М.



Почуй несказане, побач незгадане
Дидактична мета: формувати вміння читати ліричні твори, розвивати творчу уяву.
Зміст. Учитель читає твір, а учні мають назвати те, про що не йдеться прямо в тексті, але що можна уявити за його рядками.
Наприклад:
З золота зіткане сяєво ллється,
Ліс в нім купається, листя сміється.
(М.Рильський «Дівчина».)
- У лісі весело, птахи співають.
- Я чую легеньке шелестіння жовтих листків, що падають.
- Повіває тихий, теплий вітерець.
- Ліс листяний, листя дуже багато, і воно часто сиплеться.
Що я чую, що я бачу
Дидактична мета: розвивати вміння «бачити» за рядками вірша картини, змальовані автором, чути звуки, мелодію вірша, розвивати уяву.
Зміст. Учитель читає вірш, ділить дітей на дві групи і пропонує колективно обговорити такі завдання:
1-ша група – назвіть все, що бачили (в уяві), коли слухали вірш;
2-га група – назвіть все, що чули, коли слухали вірш.
Наприклад:
…Ранком зимовим
діброва мовчала,
наче замерла, сумна.
Тільки рясним
верховіттям шептала
вічнозелена сосна…
(Леся Українка «Сосна».)
Дошка поділена навпіл, на якій запис: Що я бачу? Що я чую? Представники команд швидко заповнюють свою половину.

Що я бачу?
Що я чую?
Білий іскристий сніг
Сумні дерева
Зелену сосну
Шарудіння, шелест верховіття.
Подих легенького вітерця

Вгадай настрій автора
Дидактична мета: вчити відчувати ліричний настрій автора, розуміти поетичний задум.
Зміст. Учитель читає вірш, пропонує учням продемонструвати його настрій кольоровими сигналами, мімікою, словом.
Крім того, діти визначають чи збігається настрій автора з їхнім? Від чого виникає їхній настрій? З чим він пов'язаний?
Магічна символіка
Дидактична мета: формувати уявлення про жанрові особливості казки.
Зміст. Учитель називає число, учні пригадують казки, в яких воно зустрічається.
Наприклад, в яких казках було:
двоє синів – «Як дівоче кохання врятувало заклятого королевича-машкару», «Іван-Голик і його брат»;
троє синів – «Летючий корабель», «Царівна-жаба», «Золотий птах», «Морська царівна»;
шестеро синів – «Котигорошко»;
семеро синів – «Про сімох братів-гайворонів і їх сестру».
Подорож у країну чудес
Дидактична мета: розширювати уявлення про літературне поняття «жанр».
Зміст. Учитель ділить учнів на дві команди: перша називає літературні жанри, твори, що належать до них – у яких розмовляють тварини і речі (казки, байки, легенди, колискові, вірші, небилиці, притчі, міфи, скоромовки); друга команда називає жанри і твори, у яких це неможливо (оповідання, переказ, нарис, роман, новела, повість).
Завдання після гри: чим відрізняється казка від оповідання?

Комментариев нет:

Отправить комментарий